fredag 12 maj 2017

Morphe 12S och 12NB

Ibland kliar det i mitt klickfinger.... jag bara måste köpa mig något. Det behöver inte vara något dyrt alla dagar dock. Häromveckan fastnade mitt klickfinger på två av Morphes paletter då jag inte testat märket alls. Jag hade sett dessa paletter lite överallt på nätet. Morphe har massa olika paletter och många av dem är jättestora med 35 skuggor i. En sån skulle mest bli liggande hos mig pga otymplig. Dessa med 12 skuggor är dock i lagom format tyckte jag. 
12-paletterna finns i flera varianter, jag valde 12NB, som består av nio matta och tre skimriga skuggor samt 12S, som bara har skimriga skuggor.

Mitt ideal är att ha flest skimriga, men även några matta nyanser. När det gäller de matta så gillar jag en mörkt brun gärna lite varm, en mellanbrun som är åt det kallare hållet (för globlinjen) samt en vaniljfärgad för att lägga under brynen mm. I övrigt så får resten gärna vara skimmer för min del. Jag tycker oftast att skimriga skuggor är betydligt mer lätta att arbeta med, men de får inte vara glittriga för då har de en tendens att hamna i hela ansiktet. Det är stor skillnad mellan skimmer och glitter. Krämiga puderskuggor är att föredra oavsett om de har skimmer eller ej.

Här ser ni paletten 12NB. Ingen av nyanserna är särskilt unik. Ett bra färgutbud för den som kanske inte har någon nudepalett sedan tidigare.
Här har vi 12S. Här tycker jag jag att den högra skuggan i mittenraden är mest unik. Jag trodde den var grå, men den drar mot lila, vilket är roligt! Mycket fin nyans. Här saknar jag en riktigt ljus och en riktigt mörkt brun skugga. Flera av skuggorna är väldigt lika varandra, vilket känns lite onödigt.
Paletterna brevid varandra. De mäter 9,5 x 12 cm så de är väldigt resevänliga. De väger inte mycket och känns således lite billiga.
Förpackningarna är i hårdplast och känns väl inte sådär tjusiga, man får ingen spegel i locket tyvärr. Men så är dessa paletter inte dyra heller. 13 pund/st får man ge för dessa hos Beautybay där jag handlade, det blir ca 165:-/st och det blir 13:75/skugga.


Här ser ni färgprover på 12NB. Jag har gjort dem med fingrarna på bar arm. Tyvärr är de matta skuggorna, speciellt de ljusa, väldigt pudriga och fäster ojämnt.

Här har ni färgprover av 12S (jag tror S står för skimmer utan att ha kollat upp det hela). Ledsen att färgproverna blev i lite olika ljus. Dessa skimriga skuggor går på ganska jämnt med fingret. 

Jag har även testat att göra en sminkning med dessa. Jag valde då att blanda paletterna och testa flera nyanser från varje. Första intrycket är att de är väldigt pudriga och flygiga. De hamnar lite varstans i ansiktet tyvärr. De är helt enkelt lite för torra för min smak och jag tycker de är svåra att hantera. Jag fick städa med en våtservett under ögonen sen. Trist när man lagt basen först. Pigmenteringen är helt okej dock om än inte bäst. 

Mina favoritpaletter just nu är Tarte's Tarteist Pro Amazonian clay palette och Pür's Love your selfie palette nr 1. De har oerhört krämiga och bra pigmenterade skuggor och makeupen "målar" sig nästan av sig själv. Det gör att det går fort på morgonen. Därför är jag rätt bortskämd och jämför andra skuggor med dessa. Morphe-paletterna når helt enkelt inte upp till den nivån, men så kostar de betydligt mindre också. Man får lite vad man betalar för här. 

Har ni testat något från Morphe och vad i så fall? Jag är lite sugen på att testa några av deras borstar men vet inte riktigt vilka som är bra. Får nog googla lite först. 


1 kommentar:

Kerstin sa...

Mmm, vad fina! Håller med dig precis ang balansen mellan skimmer och matt :)