fredag 4 april 2014

Trend - ögonskuggsticks

Jag tycker det är lite roligt att se trender när det gäller skönhetsprodukter. Ta t ex BB- och CC-krämerna. Vartenda märke har ju dessa i sitt sortiment nu och för några år sedan var det ingen i Sverige som hade hört talas om dem. För att vara ärlig så tror jag säkert att vissa färgade dagkrämer hade många av de egenskaper man kan finna hos BB- och CC-krämer fast att de inte hette just så. 

När Clinique kom med sina Chubby sticks för läpparna så var det enormt många märken som hängde på och nu är dessa sticks nästan lika vanliga som läppglans i svenska kvinnors handväskor. Efterföljaren till dessa är liknande sticks fast för ögonen, alltså ögonskugga på stift. Även här var Clinique tidigt på bollen, om inte först? 
Här ser ni Cliniques variant, de kommer i uppskruvbara stift och ser nästan exakt likadana ut som stiften för läpparna.
Här har ni IsaDoras variant, någon som ser nån likhet? Visst känns det som en kopia rakt av? Däremot kostar IsaDoras stift ungefär hälften av vad Cliniques gör. Jag har bara testat Cliniques variant och jag kan säga att jag inte är helt övertygad. Jag tycker de har dålig pigmentering och att de creasar för mycket även med primer. Icke prisvärda alltså i min bok.

Budgetmärket NYX har länge haft sina Jumbo Eye Pencils, de fanns långt innan Clinique lanserade sina Chubby sticks, men dessa är mer som knubbigare ögonpennor som man vässar med en lite bredare pennvässare. Nu kommer webshoppen Cherryculture med sin egen variant som de kallar Jumbo Shadow Liner. De finns i hela 24 nyanser. NYX finns även på eBay och så har de numera en butik i Gallerian i Stockholm. Den har jag inte besökt ännu, men jag tror att priserna där är betydligt högre än på nätet. Cherryculture har även andra märkens jumbo-ögonpennor ser jag. 
Ovan ser ni de ögonpennor/sticks jag har som är lite bredare. Jag använder dem inte så ofta då jag upplever att de har rätt dålig hållbarhet på mina ögonlock. Jag använder dem ibland med primer under, men jag tycker att de creasar. Många använder dessa just som primer då de är lite feta och därmed får ögonskuggorna fäste så att pigmenten framträder. Man får då packa på ordentligt med skugga för att det inte ska creasa och bara ta yttepyttelite av pennan inunder. Den vita NYX-pennan i nyansen Milk (som jag inte äger) är jättepopulär som primer.
Vad tycker ni om denna typ av pennor/sticks? Får ni dem att hålla på era ögonlock och hur gör ni då? Jag är alltid tacksam för tips och trix!

2 kommentarer:

Minerva sa...

Nä, håller med, de creasar väldigt, verkligen synd för att de finns i så mycket härliga färger. Håller lite bättre om man pudrar lätt med ett transparent ansiktspuder, och självklart en bra primer under.

Ninni sa...

Primer använder jag, men kör du pudret under eller över pennan? Jag ska testa både och tror jag...