onsdag 27 juli 2011

80-talsdjupdykning i minnenas ask

Jag, som säkert är lite äldre än de flesta av er, minns stora delar av 80-talet för jag var tonåring då. Jag älskade mitt uppfönade stora hår, de stora axelvaddarna, min aprikosfärgade overall och Kim Wild's låtar på radion. Det här inlägget är faktiskt lite tillägnat en väninna till mig, som jag inte kände på den tiden. Anledningen är att C är så himla duktig på 80-talsmusik. Hon kan varenda låt och artist! Helt imponerande! Jag ber om ursäkt i förväg för att bildkvaliteten inte är den bästa, men ni står ut va?
Den här asken minns jag inte exakt var jag fick ifrån, troligen köpte min mamma den till mig. Under nätet på locket är det potpurri som faktiskt doftar lite fortfarande. Visst är den härligt 80-talig? Nu ska vi titta på några saker som ligger i asken:
Vi kan börja med de berömda plastörhängena. Dessa i form av små fotsulor tyckte jag var jättefina. Jag hade även mintgröna plast-örhängesringar. De var lite tjocka i stiften bara så de gjorde lite ont i öronen.
Musse Pigg-örhängena vill jag minnas att vi köpte i en Polarn&Pyret-butik i Vällingby. Ni vet den kedjan som säljer barnkläder, de hade Musse Pigg-tygmärken på sina kläder under en period också. De gröna små pluppörhängena är de som användes när jag fick hål i öronen. Grisen tror jag aldrig jag har använt. De glittriga örhängena gillade jag, de kändes lite fräcka, ser ni att det ena örhänget har gulnat? Hattar var väldigt populärt, förutom denna brosch i fimolera så har jag även ett par guldfärgade hatt-örhängen, missade fota dem.
Ja, man kunde ju även ha örhänge i bara ett öra, då var man lite extra modern. Detta tjusiga örhänge, i form av en snopp, med hår och allt, fick jag av min gamla granne Gunilla. Henne var det länge sen jag träffade! Om jag använde örhänget? Nej, det tror jag iaf inte...
 De här äppelskrutt-örhängena använde jag mycket.
Såhär såg jag ut i slutet av 80-talet, hockeyfrilla och allt. Observera den kitshiga fotoramen. Katten hette Hippie. Hippie bodde egentligen hos grannarna, men valde att flytta hem till oss på sin ålders höst för pappa bjöd på leverpastej och så fick han lugn och ro hemma hos oss. Ägarna hade två hundar, en till katt och småbarn. Svårt att bestämma över katter...

4 kommentarer:

Kerstin sa...

Vilket roligt inlägg! Snoppörhänget är ju helt obetalbart. Kanske kan du hota med att gå på föräldramöte med det om inte barnen gör som du säger? ;)

Madde sa...

Hahahaha snopp örhänget var bäst =) jaa jag minns 80 talet väldigt väl oxå ;) minns alla örhängen, neonfärgade kläder, tuperad lugg, axelvaddar och Date parfymerna, åh jag kan inte sluta skratta.
Musiken då var helt underbar, älskar 80 talsmusik =)

Kajalpennan sa...

De där fruktörhängena kommer jag ihåg! Och jag var ändå bara barnet på 80-talet ;-)

Anonym sa...

Vad kul!!! Kramar C